Aasta viimane kvartal toob paljudes ettevõtetes kaasa ka kingituste organiseerimise nii klientidele ja äripartneritele kui ka töötajatele. Olgugi, et tegemist on igati levinud tavaga, eksitakse maksuseadustest tulenevate nõuete vastu üpris sageli. Öeldakse küll, et kingitud hobuse suhu polevat viisakas vaadata, kuid et oma raamatupidamine korras ja õiguspärane hoida, tuleks siiski selgeks teha, mida kingituste maksustamine tähendab. Heidamegi niisiis põgusa pilgu maksudele ja maksustamise põhimõtetele, millistega kingituste tegemisel arvestada tuleb.
Kingitused oma töötajatele
Loomulikult tuleb oma töötajaid hoida ja väärtustada, et nemad omakorda sinu kliente hoiaksid ja väärtustaksid, kuid raamatupidamislikust vaatenurgast on kingituste tegemine selleks üks võrdlemisi kulukas moodus.
Nimelt, oma töötajatele tehtavad kingitused liigituvad alates esimesest eurost täielikult erisoodustuse alla, mis toob sulle automaatselt kaasa nii tulu- kui ka sotsiaalmaksu kohustuse. See tähendab, et näiteks 100-eurone spaa-kinkekaart läheb sulle kokkuvõttes maksma 166.25 eurot ehk 66.25% rohkem kui kingituse enda väärtus. Kuidas seda arvutatakse? Kõigepealt lisandub 100-le eurole tulumaks 20/80 põhimõttel ehk 25% ning saadud summale lisandub omakorda sotsiaalmaks 33%.
Lühidalt, oma töötajatele kingituste tegemine on kahtlemata tänuväärt, kuid paraku üsna kulukas ettevõtmine, mis eeldab hoolikat kaalumist ja kalkuleerimist ning ka inimeste tundmist – kui juba maksude maksmiseks läheb, siis võib-olla oleksid nad preemia üle hoopiski õnnelikumad? Üha enam ettevõtteid annab oma töötajatele ka lisa vaba päeva, kui näiteks riigipüha langeb juhtumisi nädalavahetusele. On ju seegi väärtus omaette.
Kingitused äripartneritele ja klientidele
Alustuseks olgu öeldud, et kingituste puhul tuleb mistahes juhtudel lähtuda põhimõttest, et sellele peab saama rahalist väärtust omistada ja kingisaaja ei anna sulle midagi vastu. Juhul, kui sina teed kingituse ja kingisaaja näiteks paneb sinu logo oma kodulehele, on tegemist juba sponsorlusega, millel on omaette reeglid. Sellest mõni teine kord.
Äri- või siis korrektsemalt väljendatuna reklaamkingituste (reklaami eesmärgil üleantud kaup või teenus) puhul kehtib aga maksude rakendumisel või mitterakendumisel maagiline piir 10 eurot, mis inflatsioonile vaatamata on sel tasemel paraku juba aastaid püsinud. Tegemist on netohinnaga ehk käibemaks ja logo lisamine jms ei pea selle summa sisse mahtuma ning see piirhind kehtib ühtviisi nii käibemaksukohustuslasele kui mittekäibemaksukohustuslasele.
Kingitusi võid kokku tellida hulgi, sest tihtipeale saad sedasi ka soodsama tükihinna, kuid tingimuseks jääb, et ükski neist ei maksa rohkem kui 10 eurot ja üks klient saab ühe kingituse ühe kohtumise käigus. Kui aga ühele kliendile ühe kohtumise käigus üle antud üks kingipakk hõlmab mitmeid kingitusi, mille koguväärtus ületab 10 eurot, rakendub juba täies ulatuses tulumaks määras 20/80 ehk juba eelnevalt tuttav 25% (TSD lisa 5 kood 5000).
Jah, nüansse on juba päris palju ja koguneb veelgi. Nimelt, kui sinu ettevõte on käibemaksukohustuslane, siis pead arvestama ka, et käibemaksuseaduse (§ 12 lõige 3) seisukohast kuulub üle 10 eurose väärtusega kauba tasuta võõrandamine ka käibemaksuga maksustamisele. Seega, tulumaksu arvutamise aluseks võetakse kingituse maksumus koos käibemaksuga ja kui see ületab kasvõi mõne sendi võrra 10 eurot, tuleb sinul ettevõtjana deklareerida ja tasuda käibemaks. Uuri selle loogika ja arvutuse kohta täpsemalt Maksu- ja Tolliameti kodulehel toodud näidetest.
Lõppu midagi pisut lillelisemat: kui sul tekib vastupandamatu soov oma klientidele või äripartneritele lilli kinkida, siis lase aga käia – MTA andmetel ei teki maksukohustust ka siis, kui lillede maksumus ületab 10 eurot.
Kokkuvõtteks
Kui soovid oma töötajatele ja/või klientidele kingitusi teha, kuid seejuures mitte kaasneva erisoodustuse, tulu- ja käibemaksu ümber keerleva mõistmiseks liialt aega kulutada, võta meiega ühendust ja saame sind konkreetsemalt abistada või katseta Aaroni koostöö maksumuse kalkulaatorit, et arvutada, millise tasu eest saaksid keskenduda oma põhitegevusele ning jätta oma ettevõtte raamatupidamise meie hoolde.
Värsked kommentaarid