Armastus, numbrid ja tšekid: kuidas sõbrapäev üle maailma hüppeliselt kulutusi kasvatab

24. jaan. 2025

sõbrapäev

Sõbrapäev on romantika, suurejooneliste žestide ja magusate üllatuste aeg. Kuid iga roosikimbu ja šokolaadikarbi taga peitub vähem poeetiline reaalsus: hüppeliselt kasvavad kulutused. Olgu sa armunud hing või pragmaatiline raamatupidaja, järgnev lugu paneb sind igal juhul kas kaasa noogutama või siis hoopis pead vangutama. Luba endale nüüd see südamekujuline küpsis, telli üks hõrk cappuchino (jah, ilmselt on ka sellel südamekujutis) ning asu meelt lahutama.

 

Magusad (ja kallid) üllatused

Kas teadsid, et ülemaailmselt kasvab südamekujuliste või -kujutistega maiustuste müük veebruaris teiste kuudega võrreldes uskumatud 300%? Ja šokolaad, sõbrapäeva kingituste vaieldamatu lemmik, moodustab mõistagi lõviosa – 14. veebruarile eelnenud nädalal müüakse üle 58 miljoni kilogrammi kogu maailmas. See on ligikaudu 145 000 jääkaru kaal – oi kui magus, aga (rahakotile) raske. Ja šokolaaditootjad rabavad topeltvahetusi teha…

 

Lilled: äri puhkeb õide

Loomulikult rõõmustavad kõik lillepoodnikud üle maailma, kui nõudlus rooside järele (muidugi punaste) kasvab sõbrapäeval 220%. Lisaks laovarude suurendamisele oleks rumal jätta ka hindu tõstmata. Nii kerkis möödunud aastal tosina roosi keskmine hind sõbrapäeval näiteks USA-s 40 dollarilt 85 dollarini. Ja lillepoodide käive üle maailma küündis umbes 20 miljardi dollarini (s.o üle 19.2 miljardi euro), mis tõestab, et romantikal on nii rooside kui ka raha lõhn.

 

Kino: armastus suurel ekraanil

Kõik sõbrapäeval kinokavas olevad filmid, eeskätt kavalalt esilinastuma ajastatud romantilised komöödiad ja pisarakiskujad, kujunevad igal juhul kassahitiks – piletimüük kasvab tavapärase keskmisega võrreldes 120% ja seansid on juba mitu nädalat ette välja müüdud. Loomulikult suureneb müüdud kinopiletitega seoses ka popcorni ja teiste näkside müük. Pole siis ime, et kinos on jõulud kaks korda aastas – lisaks detsembrile ka veebruaris.

 

Õhtusöök restoranis: kuidas maitseb armastus (ja kergem rahakott)?

Loomulikult toob sõbrapäev ka restoranide jaoks kaasa mitmekordse tempo, sest külastajate hulk tõuseb tavalise õhtuga võrreldes 150%. Jah, just seetõttu ei õnnestunud sul eelmisel aastal oma lemmikrestos 14. veebruaril lauda saada. Broneeringud tehakse päevi kui mitte nädalaid ette ning restoraniomanikud loovad spetsiaalsed erimenüüd, mis kergitavad kavalalt õhtusöögi koguhinda vähemalt 40%. Nii kulutab USA-s keskmine paar oma romantilisele einele ligi 100 dollarit, samas kui Jaapanis kergendatakse rahakotti 140 dollari võrra. Jah, sealne rahvas armastab luksuslikke valentinipäeva sushivaagnaid.

 

Kes kulutab rohkem: mehed või naised?

Nagu ilmselt arvasid, siis jah, üldjuhul hoiavad summade suuruse mõttes liidripositsiooni maailma arvestuses mehed, kes kulutavad sõbrapäeva kingitustele ja elamustele keskmiselt 200 dollarit. See hõlmab siis enamasti õhtusööki, kingitusi ja lilli. Naised seevastu kulutavad umbes 100 dollarit, tehes mõnevõrra läbimõeldumaid kingitusi aga ka kaardikesi või väikeseid üllatusi. Samas, kui arvestada naiste eelarvesse ka eriline pesu, kleit või muud aksessuaarid, võivad naiste kulutused Valentini päevaga seoses meeste omasid isegi ületada. Seda muidugi juhul, kui pesu või ehted polnud mehe kingitud. 

 

Top 5 riiki, kus kulutused sõbrapäeval kõige hüppelisemalt kasvavad

  1. Ameerika Ühendriigid: ameeriklased kulutavad igal aastal sel päeval 25,9 miljardit dollarit, ainuüksi 2 miljardit sellest kommidele.
  2. Jaapan: tänu ainulaadsele “kohustusliku šokolaadi” traditsioonile tõusevad sõbrapäeva kulutused tõusva päikese maal 400%, sest sel päeval eelistatakse eriti kvaliteetset ja pigem kallimat šokolaadi.
  3. Ühendkuningriik: britid kulutavad sõbrapäeval umbes 1,3 miljardit naela lilledele ja ehetele.
  4. Hiina: kiiresti kasvav keskklass tähistab sõbrapäeva 300% suuremate kulutustega kui argipäeval, lubades endale luksuskaupu ja õhtustades restoranis.
  5. Austraalia: austraallaste kulutused kasvavad sõbrapäeval 250%, rõhuasetusega veinil, šokolaadil ja välielamustel. Pole ka ime – seal on sel ajal ju suur suvi!

 

Kui armastad, siis palavalt, aga vastutustundlikult

Jah, mõne inimese armastuse keel on tõepoolest (kallid) kingitused ja koos veedetud (kulukas) kvaliteetaeg. Kuid leidub kindlasti ka mitmeid soodsamaid viise, kuidas oma armastust, hoolivust ja sõprust näidata. Selliseid viise, mis et tee sõbrapäevast ülemaailmset kulutamispüha. Muide, sõbrapäev on tore päev, et ka oma töötajaid, koostööpartnereid või kliente meeles pidada. Loe, kuidas käib kingituste maksustamine. Kokkuvõttes – eelpool kirjeldatud numbrid, nii hullumeelsed kui need ka ei näi, annavad tõepoolest aimu sellest, milleks oleme valmis, et oma kallimaid ja häid sõpru end eriliselt tundma panna. 

 


Joonealune märkus: selle postituse statistika ja arvud põhinevad üldistel suundumustel ja illustreerivatel hinnangutel. Tegemist on pigem tendentsidega, mida ei saa võtta lõplike faktidena.