Kui oled otsustanud, et soovid edaspidi rohkem aega ja energiat suunata oma ettevõtte arendamisse ja kasvatamisse ning raamatupidamisteenuse sisse osta, seisad tõenäoliselt järgmise küsimuse ees: kas see on sinu ettevõtte jaoks mõistlik investeering, millise kuluga peaksid arvestama ja kuidas üldse kujuneb raamatupidamisteenuse hind?
Varasemalt peatusime teemal, kuidas leida hea raamatupidaja, selles blogiloos heidame pilgu teguritele, mis mõjutavad raamatupidamisteenuse hinda, et saaksid teadliku otsuse langetada. Hea võimalus üldse aimu saada, milline võiks olla sinu ettevõttega seotud tehingute-toimingute raamatupidamisteenuse hind on Aaroni koostöö maksumuse kalkulaator.
Kui aga asud teenuseosutajat valima, soovitame sul alustuseks välja selgitada, millist hinnastamist üks või teine raamatupidaja või teenust osutav ettevõte kasutab – kas fikseeritud kuutasu või mahupõhist arvestust – nii on sul võimalik erinevaid pakkumisi kõrvutada ja ka päriselt võrrelda. Siinkohal väärib aga taaskord mainimist, et me ei soovita sul raamatupidamisteenuse partnerit valida kõige soodsama hinna põhjal, vaid sihtida pigem nii-öelda kuldset keskmist, sest kõige soodsamal hinnal on tõenäoliselt oma põhjus ja kõige kõrgem hind ei pruugi tingimata kõige kõrgemat kvaliteeti tagada.
1. Fikseeritud raamatupidamisteenuse hind
Fikseeritud hinna puhul lepitakse kokku kindel kuutasu, mis hõlmab kõiki vajalikke raamatupidamisteenuseid. Seejuures sõnastatakse väga konkreetselt, millised teenused kuuluvad kuutasu sisse ning kuidas hinnastatakse neid toiminguid, mis lisanduvad ja algsesse loetellu ei kuulu.
Fikseeritud hinna kujundamisel võetakse muu hulgas arvesse ettevõtte suurust ja käivet, tegevusvaldkonna eripärasid, tehingute keskmist mahtu, erinevate (raamatupidamise) teenuste hulka ning vajaliku aruandluse sagedust.
Fikseeritud hinda on mõnevõrra keeruline kokku leppida päris uue koostöö puhul, sest raamatupidajal puudub ülevaade raamatupidamislike toimingute tegelikest mahtudest ja lisateenustest, mida vajatakse. Samas, kui koostöö on kestnud juba mõnda aega ja infot on piisavalt, ettevõtte tegevus on võrdlemisi stabiilne ja tehingute maht ühtlane, saab pakkuda ka fikseeritud hinda.
Fikseeritud hinna üks eeliseid on kahtlemata eelarvestamise lihtsus, sest sul on selge ülevaade, kui palju sul raamatupidamisteenusele igakuiselt kulub ja mida sa selle eest saad. Kliendi vaates on hea veel seegi, et isegi kui mõnel kuul on (kokkulepitud) tehinguid-toiminguid pisut rohkem, siis üldjuhul see tasu ei muuda. Samas, juhul, kui tehinguid-toiminguid on vähem – ka siis tasu ei muutu ja maksad sedasama fikseeritud hinda. Arvestama pead muidugi veel ka sellega, et kui vajad jooksvalt tuge toimingutega, mida fikseeritud hind ei sisalda, siis kaasneb sellega täiendav kulu. Kui oled aga leidnud hea ja avatud lähenemisega paindliku teenuseosutaja, siis olete ilmselt ka need nüansid juba koostöö alguses läbi arutanud ning oskad enam-vähem lisatasudega arvestada.
Juhime veel tähelepanu, et fikseeritud hind ei tähenda, et hind üldse ei muutu. Üldjuhul kehtib hinnakokkulepe üheks aastaks ja vaadatakse perioodi möödudes uuesti üle. Vahel tõstetakse hinda kasvõi tarbijahinnaindeksi kasvu võrra või protsendi ulatuses, mis on kliendi ja raamatupidamisteenuse osutaja vahel varasemalt kokkulepitud. Mõistagi saab hinda ka langetada, kui on selgunud, et tehingute-toimingute maht kujunes prognoositust oluliselt väiksemaks ja tõotab selliseks ka jääda.
2. Mahupõhine raamatupidamisteenuse hind
Mahupõhine hinnastamine on teine levinud lähenemine raamatupidamisteenuste osutamisel. Mahupõhise hinna puhul teenuse maksumus sõltub nagu nimetuski viitab otseselt tehtud töö mahust. Hinna kujundamisel võetakse arvesse:
- Tehingute (nt ostuarvete, müügiarvete, pangakannete hulk) ja kirjete arvu
- Töötajate arvu (palgaarvestuse keerukus)
- Vajalike aruannete ja deklaratsioonide arvu
- Lisateenuste vajadust (nt nõustamine, maksude planeerimine)
Tavaliselt määratakse igale tegevusele ühikuhind ehk arvestatakse tööks kuluva ajaga ning kuu lõpus arvutatakse kogusumma vastavalt tegelikule mahule. Küll aga mahupõhist raamatupidamisteenuse hinda võib arvestada mitut erinevat moodi – tunnipõhiselt, kannete ja kirjete põhjal või ostuarvete hulga põhjal.
2a. Tunniarvestusel baseeruv mahupõhine raamatupidamisteenuse hind
Tunniarvestus on mõistlik siis, kui raamatupidamisprotsessid on suuremalt jaolt sinu enda poolt juba süstematiseeritud ja automatiseeritud nii, et valdava osa tööst teed sa justkui ise ära. Siinkohal ei ole muidugi võimalik kande või kirje põhist hinda arvestada, sest osa tegid sina ja osa teeb raamatupidaja – kuidas seda siis õiglaselt ja õigesti jagada?
Tunniarvestusel baseeruva raamatupidamise juures on oluline teada, kuivõrd efektiivsed ja automatiseeritud on raamatupidaja või büroo enda tööprotsessid. Kui näiteks raamatupidaja kasutatav programm ei võimalda pangakontoväljavõtte importi ja tehingud kajastatakse rida rea haaval käsitsi, siis sellise ebaefektiivse ajakasutuse maksad paraku sina kliendina kinni. Sestap soovitame sul tunnipõhist teenuse hinda kaaludes julgelt teenuseosutaja tööprotsesside automatiseerimise taseme kohta uurida.
2b. Kannete ja kirjete hulgal baseeruv mahupõhine raamatupidamisteenuse hind
Seda tüüpi arvestus on tunnipõhise hinnaga tellija jaoks oluliselt täpsem ja palju hõlpsamini tõendatav. Ehk siis, kui tunnipõhise arvestuse korral näed sa raamatupidamisele kulunud aja kulu, samas, kui kannete ja kirjete hulk on lihtsalt aruandest kontrollitav.
Selgitame siinkohal lühidalt ka mõisteid kanne ja kirje ning toome välja nende erinevuse.
Kanne on rahalises väärtuses kajastatud majandustehing kahekordse kirjendamise põhimõttel, mille kohaselt kantakse majandustehing läbi vähemalt kahelt pearaamatukontolt.
Kirje on majandustehingu kande iga rida.
Näiteks käibemaksukohuslasest ettevõtja ostab tööks vajalikku materjali 100€+km ja maksab selle eest sularahas, siis kanne on selline (kande iga rida = kirje):
D Materjalikulu 100€
D Sisendkäibemaks 22€
K Kassa 122€
Seega antud tehing koosneb 1 kandest ja 3 kirjest. Üldiselt on kannete hinnad kõrgemad kui kirjete hinnad, kuid ühte majandustehingut saab ka mitme kandega kajastada, seega üks hinnastamise viis ei ole tegelikult teisest eelistatum.
2c. Ostuarvete hulgal või konto väljavõttel baseeruv mahupõhine raamatupidamisteenuse hind
Mõni aeg tagasi oli üsna populaarne ka ostuarvete või konto väljavõtte põhine raamatupidamisteenuse hinnakujundus. Nüüd kasutatakse seda üha vähem, sest lisandunud on niivõrd palju muid tehinguid, näiteks investeeringute kajastamine, mille korral tehingud toimuvad eraldi portaalis aktsiate või krüptovaluutaga või e-kaubanduse maksudega seotud toimingud, mille korral tuleb arvestada kõigi Euroopa Liidu liikmesriikide käibemaksu ja järgida erikorda. Nii ei ole võimalik töömahu hindamine pelgalt ostuarvete või pangaväljavõtte ridade põhjal.
Mahupõhise raamatupidamisteenuse hinna arvestuse lisateenused
Mahupõhise raamatupidamisteenuse hinna arvestusse kuuluvad veel ka sellised lisateenused, mis ei ole seotud majandustehingute kajastamisega rahalises väärtuses, näiteks:
- aastaaruanne
- palgaarvestus
- töötamise registri kanded
- maksekorralduste kinnitamine
- haiguslehtede kinnitamine
- avaldused Äriregistrile
- statistika aruannete koostamine jne.
Mahupõhise raamatupidamise lisateenused on seega kõik need toimingud, mida sa soovid, et sinu eest teeks raamatupidaja ja millega kaasneb ajatöö, kuid mida ei saa kajastada ettevõtte bilansis ning mis pole seotud rahade liikumisega (kandeid ja kirjeid ei teki).
Mahupõhine raamatupidamisteenuse hind hõlmab sageli ka vajalike programmide, rakenduste ja tarkvarade kasutamise ning andmete digitaalsel kujul säilitamise tasusid. Mõned raamatupidajad lisavad sinu arvele ka tehniliste lahenduste kasutamise rea, teised aga võimaldavad teatud programmidele tasuta ligipääsu, et teie mõlema tööd lihtsustada ja aega säästa. Uuri selle kohta oma raamatupidajalt kindlasti.
Arvelmisest
Enamasti sõltub arve periood ettevõtte suurusest ehk raamatupidamisteenuse mahust. Üldjuhul on nii, et mikroettevõtetega toimub arvlemine majandusaasta põhiselt (koostöö piirdub suuresti majandusaasta aruande koostamise ja esitamisega), suuremate ettevõtetega, kes on kohustatud igakuiselt deklaratsioone esitama, toimub arvlemine kalendrikuu põhiselt.
Kokkuvõtteks
Nii raamatupidamisteenuse hind kui ka sisu sõltuvad niisiis paljudest teguritest ja on õnneks personaliseeritavad vastavalt iga ettevõtte vajadustele. Soovitame sul seega hea raamatupidamispartneri valimiseks küsida erinevaid pakkumisi ja kindlasti ka välja selgitada, millist teenuse hinna arvestust nad peavad. Siis saad pakkumisi ka kõrvutada ja enda jaoks sobivaima välja valida.
Et saada aimu, milliste summadega üldises plaanis raamatupidamisteenuse sisseostmisel arvestada, võid proovida meie ainulaadset raamatupidamisteenuse hinna kalkulaatorit. Kui sul tekib seejuures küsimusi, võta meiega ühendust ja arutame, kuidas saame sinu tööd lihtsustada.
Värsked kommentaarid